Beste film - Minimalen-troféet, og 1.000 euro gitt av Minimalen.
• THREE SONGS FOR BENAZIR av Elizabeth Mirzaei, Gulistan Mirzaei (AFG)
An exquisitely realized, nuanced portrait of a young husband and wife as they embark on their life’s journey together amidst perhaps insurmountable obstacles. It delicately balances attention to the sweet, intimate details of the couple’s private moments together with the no-less powerful and unrelenting realities outside.
Hederlig omtale
• SOLAR ECLIPSE (ECLIPSE) av Alireza Ghasemi, Raha Amirfazli
To a film in appreciation of its honest depiction of a bold trio of girls intent on capturing a momentous event on film and the tension that results when one of the girls witnesses an act of betrayal. Brilliantly directed, shot and edited.
Publikumspris Internasjonal konkurranse - 500 euro gitt av Minimalen
• TITAN av Valéry Carnoy (BEL)
Internasjonal og Nordisk konkurranse (kombinert pris)
The Raskin Spirit Festival Award
Omfatter begge de to hovedkonkurransene, og velges av festivalteamet.
• ZONDER MEER av Meltse Van Coillie (BEL)
Prisen ble etablert for å feire en kompakt, poetisk
kortfilm som utnytter sine visuelle og auditive muligheter på en fantasifull måte og har sin egen optimale form.
Nordisk konkurranse
Beste norske film - Minimalen-troféet, og 5.000 kroner gitt av Minimalen.
• PLAY SCHENGEN av Gunhild Enger (NOR)
The Jury was thrilled by this exhilarating comedy that ridicules all at once political idealism, the tech world and art people. The director brilliantly describes the absurdity behind the surface of modernity.
Beste nordiske film - Minimalen-troféet, og 1.000 euro
gitt av Det humanistiske fakultet ved NTNU.
• THE FENCE (HEGN) av Hilke Rönnfeldt (DNK)
The jury was unanimously impressed by a film that manages to intertwine brilliantly the level of pure intimacy to a political overview. With striking images more than words, the director delivers a strong statement about what separates - or maybe connects - us all.
Beste nordiske animasjons- eller kunstfilm
• THE HANGMAN AT HOME av Michelle og Uri Kranot (DNK)
A film that touched the jury with its vivid aesthetics, strong storylines and confident, professional direction. A film as a journey that makes you individually search for the answer to the question - who is the main character in this story?
Beste nordiske dokumentar
• FORTELLINGER FRA DUSJEN av Teresia Fant (NOR)
It is not easy to be young. A film that took us back into our own schools and dressing rooms through the eyes and stories from today's generation. The jury was positively surprised by the unique and inspirational way to talk about the awkward, uncomfortable and sometimes even traumatic.
Hederlig omtale
• THE HUMAN TORCH av Risto-Pekka Blom (FIN)
To a film that not only experiments with ways to talk about humanity and its nature through the mundane but also gives an example of how to successfully use the rhythm within the frame.
• HAVE A NICE DAY FOREVER av Tatiana Delaunay (NOR)
To a film that charmed us with its fantasy and its sense of visual burlesque. Free from classic storytelling, the film doesn’t take its main character anywhere but offers him an unexpected encounter, full of surprises and generosity.
• CIRCLE OF TRUST av Viktor Nyåker (SWE)
To a funny, sad, uncouth and thought provoking film about loneliness, lack of love and alienation not only as individuals but also as a society. The film is a beautifully told story about two people who meet for the first time after net-dating.
Beste forfilm
Vinneren vises som forfilm på Trondheim kino i én måned, velges av Trondheim kino.
• MOTVIND av Jon Vatne
Årets vinner kombinerer en særdeles aktuell samfunnsproblemstilling med de svært personlige og lokale følger som gjerne kommer i kjølvannet av slike saker. Filmen har i tillegg til vakre naturbilder en god dialog med lun humor.
Ettminuttsfilm-konkurranser
Ettminuttsfilm Ung
Publikumspris, 3.000 kroner gitt av Midtnorsk Filmsenter
• HOTELLGANGEN av Emilinne Kote, Maria Leintrø Lian
Ettminuttsfilm (Uten aldersbegrensning)
Publikumspris, trofeet Den Gyldne Saks 2.0
• HEIL FØKKA av Mathilde Austegard Ypsøy
Nordenfjeldsk studentkonkurranse
Beste film
• BUOYANCY (FLYT) av Snorre Aun Sætereng
Filmen formidler en sterk følelse av uro og yrende klaustrofobi, på samme tid som vi får en følelse av frihet gjennom noen absurde og poetiske øyeblikk. Filmen imponerer filmteknisk med tøffe og komplekse undervannsbilder og vakre landskap. Hovedkarakteren mestrer å formidle sinnelaget til en jaget ung kvinne med innlevelse, som underbygges av effektfulle kostymer, special effect-sminke og et spennende lydbilde.
Hederlig omtale
• UNDER WATER av Runa Aune
En film som med tyngde og innsikt gir oss et innblikk i en annerledes hverdag. Filmens skildringer gjør like mye inntrykk som de er lærerike, og gir et malende bilde på hvordan det er å leve med en veldig ensom sykdom. Effektfulle rekonstruksjoner, samt skuespillerens evne til å formidle utmattelsen og tomheten med sykdommen gjør dette til en overbevisende skildring av et liv preget av ME.
Jury:
Ida H. Eldøen, Øystein Moe, Ingun Tøndel
Multiplié Dance Film
Nordisk konkurranse
Beste film - 1.000 euro given by DansiT
• 500 MPH av Christoffer Collina, Ilona Salonen (FIN)
Til en film som er full av driv og energi. Det er en progressiv film i både spill og handling, kamerabruk, musikk, farger og lys. Filmen viser store kontraster med virkemidler som snakker mot hverandre og gir et stort rom for ulike tolkninger. Det går både forlengs og baklengs, farget av lys og mørke, til lyden av banjo og metall. Vi sitter igjen med flere spørsmål enn svar, og en følelse av at vi aldri helt vet hvor vi har hverken filmen eller oss selv. Ved hvert gjensyn oppdager vi flere detaljer. Koreografien tydeliggjøres gjennom kamerabruk, klipp og timingen i et baklengs one-take. Ansiktsuttrykkene og bevegelsene til utøveren forteller en hel historie uten å utveksle en eneste replikk. Dette er en energibombe som på sitt vis kan forveksles med et fyrverkeri av et febermareritt.
Hederlig omtale
• WHY I DANCE av Andreas Strand Renberg (NOR)
Til en film som viser kjærligheten til, risikoen ved, og viktigheten av å få danse. Filmen er godt fortalt både filmatisk og dramaturgisk, med kvalitet i alle ledd. Det stilistiske og realistiske underbygger gleden i dansen. Det veksles mellom sekvenser av ren dans, dokumentarsekvenser, og dans ute blant folk. Gjennom portretter og fellesskap får vi se dansen som noe eksistensielt og essensielt. Dette er virkelig en film som gir innblikk i hvorfor vi danser.
International Competition
Beste film - 1.000 euro given by DansiT
• THE WAY av Christopher Hanany (FRA)
Til en film som er både skjør og sart, men som samtidig viser oss noe dypt menneskelig. Filmen viser høy produksjonskvalitet i alle ledd. Elementene i filmen forsterker hverandre – utøver, karakter og koreografi spiller på lag med kinematografi, lys, bildekomposisjon, fargebruk og musikalsk dynamikk. Vi følger danseren gjennom vakre landskap, hvor man kan få inntrykk av at kameraet er en del av dansen. Vi føler nærhet til karakteren, og opplever at vi er med på reisen. Filmen utforsker hva det vil si å være menneske, og livet i seg selv. Filmen sier noe om det å være et ensomt menneske, men likevel være en del av verden – noe vi alle kan kjenne oss igjen i.
Hederlig omtale
• THE KITCHEN av Vishwakiran Nambi (IND)
Til en film som er kreativ, utfordrende og overraskende. Filmen tar oss tilbake til 1980-tallet og kjøkkenet som et betydningsfylt rom i den indiske kulturen. De kvinnelige danserne forteller sine historier gjennom både ekspressiv og tradisjonell dans, og det som holdes tilbake i dialogsekvensene får sin forløsning gjennom dansen og den harde musikken. Forventninger til kvinnenes roller både i kulturen og på kjøkkenet utfordres, og filmen overrasker med sine mange lag. Tema, budskap, koreografi og musikk er med på å gjøre denne filmen til en av våre favoritter.